Τρίτη, 23 Σεπτεμβρίου 2014

Μην με ξυπνάς απ'τις έξι




Όσοι γονείς έχουν παιδιά που πηγαίνουν στο σχολέιο,
 ξέρουν καλά ότι οι δυσκολότερες ώρες της ημέρας
 είναι το πρωινό ξύπνημα με την προετοιμασία
για να ξεκινήσουν για το σχολείο και 
η ώρα του διαβάσματος το απόγευμα...



Το παιδιά δεν ξυπνάνε εύκολα, ο χρόνος είναι περιορισμένος, η διάθεσή τους -αφού ξυπνήσουν- εμφανώς βαριεστημένη και ο γονιός πρέπει να τα προλάβει ΟΛΑ στο περιορισμένο χρονικό διάστημα που έχει στη διάθεσή του.Υπάρχει λοιπόν τρόπος να κάνουμε την κατάσταση ευκολότερη; Υπάρχει… Το σημαντικότερο βήμα είναι η σωστή οργάνωση, η οποία ξεκινάει από το προηγούμενο βράδυ. Διαβάστε πώς : 

Το προηγούμενο βράδυ: 

-          Επιλέγουμε κι ετοιμάζουμε τα ρούχα που θα φορέσει το παιδί μας την επόμενη ημέρα στο σχολείο. Με τον τρόπο αυτό γλιτώνουμε μία από τις σημαντικότερες αιτίες καθυστέρησης πριν την έγκαιρη προσέλευση στο σχολείο.

-         Φροντίζουμε ώστε το παιδί μας να ετοιμάσει τη τσάντα του με όλα τα απαραίτητα για τα μαθήματα της επόμενης ημέρας.

-        Ετοιμάζουμε το φαγητό που θα πάρει μαζί του το παιδί με τρόπο ώστε το μόνο που θα χρειαστεί να κάνουμε το επόμενο πρωί είναι να το βάλουμε στη τσάντα του.

-        Φροντίζουμε το βράδυ το παιδί να κάνει ένα χλιαρό μπάνιο το οποίο το χαλαρώνει και προσπαθούμε να αποφύγουμε την τηλεόραση – δεν βοηθάει… Και φυσικά καλό είναι να πέφτει για ύπνο όσο νωρίτερα γίνεται. Όλα τα παραπάνω πολλαπλασιάζουν τις πιθανότητες που έχουμε για ένα πιο εύκολο ξύπνημα το επόμενο πρωί.



Το πρωί:

-          Έχοντας ξυπνήσει πρώτοι πρέπει να έχουμε τακτοποιήσει κατά το δυνατόν τις δικές μας πρωινές εκκρεμότητες ώστε να αφιερώσουμε τον υπόλοιπο χρόνο μας στο ξύπνημα του παιδιού.

-           Δε μιλάμε απότομα ούτε πιέζουμε το παιδί να σηκωθεί – αυτή η συμπεριφορά συνήθως φέρνει τα αντίθετα αποτελέσματα. Ένα φιλί και δυο γλυκά λογάκια πάντα κάνουν το ξύπνημα ευκολότερο...

-      Αποφεύγουμε να ανοίξουμε την τηλεόραση. Το μόνο που θα καταφέρουμε είναι να αποσυντονίσουμε το παιδί δυσκολεύοντας τα πράγματα.

-              Μία έξυπνη ιδέα είναι να βάζουμε το ξυπνητήρι λίγο πιο νωρίς, ώστε να δώσουμε στο παιδί λίγο χρόνο παραπάνω για το αγαπημένο του χουζούρεμα. Βέβαια, βασική προϋπόθεση για να λειτουργήσει αυτό είναι το παιδί να μην έχει αργήσει να πέσει για ύπνο το προηγούμενο βράδυ…

-           Τέλος, μια ακόμη λύση για τις πολύ δύσκολες στιγμές, είναι να έχουμε στα χέρια μας ένα κρυφό ατού. Για παράδειγμα, ένα γλύκισμα το οποίο ξέρουμε ότι αρέσει στο παιδί και το οποίο ίσως αποτελέσει ένα γερό κίνητρο για να σηκωθεί από το κρεβατάκι του και να προχωρήσει στις βασικές ενέργειες προετοιμασίες. Προσοχή όμως: το κίνητρο αυτό δεν πρέπει να είναι ο κανόνας (να το περιμένει δηλαδή το παιδί καθημερινά) αλλά μια έκτακτη λύση για κάποια πολύ δύσκολα πρωινά, όταν τίποτε άλλο απο τα παραπάνω δεν λειτουργεί…




Και φτάνει το απόγευμα και η ώρα που πρέπει να διαβάσουν τα παιδιά. Μία καθημερινή πηγή άγχους για γονείς και παιδιά. Οι ώρες δεν μας φθάνουν, τα παιδιά θέλουν να παίξουν όσο περισσότερο γίνεται (απόλυτα λογικό) και εμείς οι γονείς να είμαστε βέβαιοι ότι είναι πανέτοιμα για την επόμενη σχολική ημέρα.

Διαβάστε παρακάτω κάποια "μυστικά "που θα μπορούσαν να κάνουν την όλη διαδικασία ευκολότερη και κυρίως παραγωγικότερη για τα παιδιά μας:

1. Κάθε παιδί πρέπει να έχει τον δικό του ξεχωριστό χώρο για διάβασμα. Είναι πολύ σημαντικό το κάθε παιδί να έχει το δικό του χώρο μελέτης. Όταν λέμε 'ξεχωριστό χώρο' δεν εννοούμε απαραίτητα ξεχωριστό δωμάτιο (καθώς μία τρίτεκνη οικογένεια θα χρειαζόταν…3 ξεχωριστά δωμάτια) αλλά τουλάχιστον να έχει τη δική του μικρή αυτονομία – στο μέτρο του εφικτού.  Γενικότερα βοηθάει πολύ, το παιδί να έχει τη δική του αποκλειστική 'γωνιά' όπου θα έχει σε μόνιμη βάση τα σχολικά βιβλία και τη γραφική του ύλη και εκεί θα περνάει το χρόνο που είναι απαραίτητος για να ετοιμάσει τα μαθήματα της επόμενης ημέρας.

2. Η ώρα του διαβάσματος είναι…ιερή. Η προσοχή του παιδιού (όπως και των μεγάλων άλλωστε) αποσπάται εύκολα. Εάν θέλουμε οι ώρες που διαβάζει να είναι πραγματικά παραγωγικές, θα πρέπει στο σπίτι να επικρατεί μία κατάσταση σχετικού…σιωπητηρίου - τουλάχιστον κοντά στο δωμάτιο που μελετάει. Έτσι η τηλεόραση ή το ραδιόφωνο καλό είναι να μην λειτουργούν το συγκεκριμένο διάστημα, και καλό θα ηταν επίσης να μην δεχόμαστε επισκέψεις στο σπίτι εκείνη την ώρα. Όσο πιο πολύ προσηλωμένο είναι το παιδί τόσο πιο γρήγορα και αποδοτικά ολοκληρώνει τις σχολικές του υποχρεώσεις.

3. Κάνουμε ένα σωστό προγραμματισμό καθορίζοντας ώρες για παιχνίδι κι ώρες για διάβασμα. Κάθε παιδί έχει τους δικούς του ρυθμούς. Αν και γενικά θεωρείται καλύτερο τα παιδιά να διαβάζουν τα μαθήματά τους για την επόμενη ημέρα έως νωρίς το απόγευμα, πολλά παιδιά έχουν ανάγκη από ένα διάλλειμα χαλάρωσης προτού ξαναμπούν σε σχολικούς ρυθμούς. Γενικά, το πιο σημαντικό είναι να βρούμε για τα παιδιά μας τη φόρμα εκείνη διαβάσματος αλλά και παιχνιδιού που ταιριάζει στο καθένα. Ας θυμόμαστε πάντως ότι το παιχνίδι είναι επίσης απαραίτητο!

4. Η εποπτεία στο πως πηγαίνει το παιδί με το διάβασμα της επόμενης ημέρας είναι βασική προτεραιότητα. Συμφωνούμε στο ότι το 24ωρο ενός γονιού δεν είναι καθόλου απλό. Δουλειά στο γραφείο, δουλειά στο σπίτι (ιδίως για τις μητέρες), εκκρεμότητες πάσης φύσεως να τρέχουν κ.ο.κ. Όμως χωρίς ένα σοβαρό έλεγχο στο πως πάνε τα πράγματα με τα διαβάσματα της επόμενης ημέρας είναι …στατιστικά αποδεδειγμένο ότι σύντομα θα παρουσιασθούν θέματα. Κι αυτό γιατί τα παιδιά είναι…παιδιά! Άλλωστε η εποπτεία του γονιού βοηθάει τη διαδικασία του διαβάσματος να ολοκληρώνεται στο σωστό χρόνο, αφήνοντας έτσι την άνεση στο παιδί να παίξει ή να ασχοληθεί με οτιδήποτε άλλο το ξεκουράζει.

5. Εστιάζουμε στις παρατηρήσεις και τη βαθμολογία των δασκάλων στις εργασίες των παιδιών μας. Αυτό δεν έχει φυσικά ως στόχο να επιτημήσουμε το παιδί εάν έχει κάπου μια αποτυχία αλλά να εντοπίσουμε τις γνωστικές του αδυναμίες καθώς και να το βοηθήσουμε να εντοπίσει τα λάθη που έκανε ώστε να να μην τα επαναλάβει την επόμενη φορά.

6. Διατηρούμε συχνή επαφή με τους δασκάλους του παιδιού μας. Με τον τρόπο αυτό παίρνουμε από πρώτο χέρι μία άμεση εικόνα του πως συμπεριφέρεται το παιδί μας στο σχολείο, που παρουσιάζει αδυναμίες, ποια είναι τα δυνατά του σημεία κ.ο.κ. Καλό είναι δε, η επικοινωνία με τους δασκάλους να μην περιορίζεται στις τακτικές μηνιαίες συναντήσεις αλλά να επιδιώκουμε να είναι συχνότερη. Ας θυμόμαστε, ότι ακόμη και δύο κουβέντες παραπάνω την ώρα που πάμε να πάρουμε το παιδί μπορεί ν' αποδειχτούν εξαιρετικά διαφωτιστικές.



Και μην ξεχνάτε πως 
κάποτε υπήρξαμε κι εμείς μαθητές.
 Υπομονή ...


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου